اجزای اصلی یک طرح کسب و کار برای استارت آپها

همیار بیزینس پلن

برای یک طرح کسب و کار (business plan) برای کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) میتوان اجزای مختلفی را درنظر گرفت که سرفصل زیر یکی از کاملترین و استانداردترین سرفصل های ممکن می باشد.

یک طرح کسب و کار به شما مسیر و اقدامات لازم را برای ایجاد ، رشد و ارتقا را در شرایط فعلی و آینده بازار و صنعت مربوط نشان می دهد و باعث می شود تا از مسیر اصلی فاصله نگیرید و در صورت لزوم می توان نسبت به اصلاح آن در شرایط جدید اقدام نمود.

اجزای اصلی یک طرح کسب و کار :

Confidentiality Agreement

Executive Summary

Company Description

Products & Services

 Marketing Plan

                 SWOT Analysis Worksheet

                 Competitor Data Collection Plan

                 Competitive Analysis Worksheet

                 Marketing Expenses Strategy Chart

                 Pricing Strategy Worksheet

                 Distribution Channel Assessment Worksheet

Operational Plan

Management & Organization

                  Management Worksheet

                  Organization Chart

Startup Expenses & Capitalization

Financial Plan

Appendices

 

اگر بخواهیم به زبان شیوای فارسی اجزای یک طرح کسب و کار را برای کسب و کارهای نوپا بیان کنیم به شکل زیر خواهد بود.

اعلام محرمانگی 

خلاصه مديريتي

توصيف کسب و کار 

محصول يا خدمت

برنامه بازاریابی 

  • تحلیل SWOT

  • شناسایی رقبا

  • تحلیل رقبابت

  • استراتژی بازاریابی

  • استراتژی قیمت گذاری

  • ارزیابی کانالهای توزیع

برنامه عملیاتی

مديريت و سازماندهي

  • مدیریت کسب و کار

  • چارت سازمانی

هزینه ها و سرمایه گذاری

برنامه مالي

ضمائم

 

نکته کلیدی در طرح های کسب و کار این است که هر طرحی بنا به صنعت مرتبط میتواند دارای اجزای دیگری نیز باشد و یا موارد گفته شده در بالا سرفصل های کمتری داشته باشد.

در هر حال باید یادمان باشد که

هیچ استانداردی برای طرح کسب و کار وجود ندارد.

 

حتما بخوانید:   5 قالب آماده پاورپوینت ارائه طرح کسب و کار

در مقالات بعدی در مورد هر کدام از این موارد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *