اجزای اصلی یک طرح کسب و کار برای استارت آپها

همیار بیزینس پلن

برای یک طرح کسب و کار (business plan) برای کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) میتوان اجزای مختلفی را درنظر گرفت که سرفصل زیر یکی از کاملترین و استانداردترین سرفصل های ممکن می باشد.

یک طرح کسب و کار به شما مسیر و اقدامات لازم را برای ایجاد ، رشد و ارتقا را در شرایط فعلی و آینده بازار و صنعت مربوط نشان می دهد و باعث می شود تا از مسیر اصلی فاصله نگیرید و در صورت لزوم می توان نسبت به اصلاح آن در شرایط جدید اقدام نمود.

اجزای اصلی یک طرح کسب و کار :

Confidentiality Agreement

Executive Summary

Company Description

Products & Services

 Marketing Plan

                 SWOT Analysis Worksheet

                 Competitor Data Collection Plan

                 Competitive Analysis Worksheet

                 Marketing Expenses Strategy Chart

                 Pricing Strategy Worksheet

                 Distribution Channel Assessment Worksheet

Operational Plan

Management & Organization

                  Management Worksheet

                  Organization Chart

Startup Expenses & Capitalization

Financial Plan

Appendices

 

اگر بخواهیم به زبان شیوای فارسی اجزای یک طرح کسب و کار را برای کسب و کارهای نوپا بیان کنیم به شکل زیر خواهد بود.

اعلام محرمانگی 

خلاصه مديريتي

توصيف کسب و کار 

محصول يا خدمت

برنامه بازاریابی 

  • تحلیل SWOT

  • شناسایی رقبا

  • تحلیل رقبابت

  • استراتژی بازاریابی

  • استراتژی قیمت گذاری

  • ارزیابی کانالهای توزیع

برنامه عملیاتی

مديريت و سازماندهي

  • مدیریت کسب و کار

  • چارت سازمانی

هزینه ها و سرمایه گذاری

برنامه مالي

ضمائم

 

نکته کلیدی در طرح های کسب و کار این است که هر طرحی بنا به صنعت مرتبط میتواند دارای اجزای دیگری نیز باشد و یا موارد گفته شده در بالا سرفصل های کمتری داشته باشد.

در هر حال باید یادمان باشد که

هیچ استانداردی برای طرح کسب و کار وجود ندارد.

 

حتما بخوانید:   چه کسی می تواند طرح کسب و کار را تهیه کند؟

در مقالات بعدی در مورد هر کدام از این موارد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

 

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *