اجزای اصلی یک طرح کسب و کار برای استارت آپها
برای یک طرح کسب و کار (business plan) برای کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) میتوان اجزای مختلفی را درنظر گرفت که سرفصل زیر یکی از کاملترین و استانداردترین سرفصل های ممکن می باشد.
یک طرح کسب و کار به شما مسیر و اقدامات لازم را برای ایجاد ، رشد و ارتقا را در شرایط فعلی و آینده بازار و صنعت مربوط نشان می دهد و باعث می شود تا از مسیر اصلی فاصله نگیرید و در صورت لزوم می توان نسبت به اصلاح آن در شرایط جدید اقدام نمود.
اجزای اصلی یک طرح کسب و کار :
Confidentiality Agreement
Executive Summary
Company Description
Products & Services
Marketing Plan
SWOT Analysis Worksheet
Competitor Data Collection Plan
Competitive Analysis Worksheet
Marketing Expenses Strategy Chart
Pricing Strategy Worksheet
Distribution Channel Assessment Worksheet
Operational Plan
Management & Organization
Management Worksheet
Organization Chart
Startup Expenses & Capitalization
Financial Plan
Appendices
اگر بخواهیم به زبان شیوای فارسی اجزای یک طرح کسب و کار را برای کسب و کارهای نوپا بیان کنیم به شکل زیر خواهد بود.
اعلام محرمانگی
توصيف کسب و کار
-
تحلیل SWOT
-
شناسایی رقبا
-
تحلیل رقبابت
-
استراتژی بازاریابی
-
استراتژی قیمت گذاری
-
ارزیابی کانالهای توزیع
-
مدیریت کسب و کار
-
چارت سازمانی
ضمائم
نکته کلیدی در طرح های کسب و کار این است که هر طرحی بنا به صنعت مرتبط میتواند دارای اجزای دیگری نیز باشد و یا موارد گفته شده در بالا سرفصل های کمتری داشته باشد.
در هر حال باید یادمان باشد که
هیچ استانداردی برای طرح کسب و کار وجود ندارد.
در مقالات بعدی در مورد هر کدام از این موارد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.
دیدگاهتان را بنویسید