خلاصه اجرایی (مدیریتی) چیست و شامل چه مواردی می شود؟
خلاصه اجرایی (مدیریتی) چیست؟
خلاصه اجرایی یا مدیریتی (Executive Summary) تشریح کننده رئوس اهداف و دیدگاه هاي شما می باشد و اولین بخشی است که باید در طرح خود بیاورید. خلاصه مدیریتی استراتژي کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش براي مدیران، سرمایه گذاران و موسسات اعتباري است.
اکثر مدیرانی که قرار است در به جریان افتادن پرونده طرح شما براي دریافت کمک و حمایت مالی تایید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از این رو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه شده وقت بگذارند. در حالت ایده آل خلاصه اجرایی شما حداکثر۱-۲ صفحه خواهد بود ، که باعث خواندن سریع و اشتیاق به شنیدن بیشتر در سرمایه گذاران می شود.
مقصود اصلی طرح کسب و کار این است که سرمایه گذار را به خرید ایده ی کسب و کار شما ترغیب کند. آنچه که سرمایهگذاران واقعاً دوست دارند بدانند این است که: «چقدر سود عاید من خواهد شد و کِی؟»
به عبارت دیگر، طرح کسب و کار شما در واقع سند فروش و یا نوعی طرح پیشنهادی برای فروش نیز محسوب می شود. به این ترتیب مهم ترین بخش طرح پیشنهادی فروش (و در نتیجه طرح کسب و کار) شما، خلاصه ی مدیریتی آن است.
به زبان ساده، اگر خلاصه ی مدیریتی طرح کسب و کار شما نتواند مخاطب خود را متقاعد کند که سرمایه گذاری روی کسب و کار شما حرکت هوشمندانه ای محسوب می شود، باقی طرح از درجه ی اعتبار ساقط می شود، چون هرگز خوانده نخواهد شد.
چه چیزهایی در خلاصه اجرایی آورده می شود؟
در ادامه به چند نکتۀ کلیدی که باید در خلاصه اجرایی گنجانده شوند بر اساس مقطع کسب و کار اشاره میکنیم:
الف – اگر کسب و کاری تثبیت شده دارید؛
اگر کسب و کار شما به ثبات رسیده است، مطمئن شوید که اطلاعات زیر حتماً در طرح کسب و کار شما ذکر شوند:
۱. بیانیه ماموریت (Mission Statement): این بخش توضیح میدهد که کسب و کار شما دربارهی چیست. طول این قسمت بین چند جمله تا یک پاراگراف خواهد بود.
۲. اطلاعات شرکت: شامل بیانیهی کوتاهی است که زمان شروع کسب و کار، نام مؤسسین و نقشهایشان، تعداد کارمندان و محل کسب و کار شما را پوشش میدهد.
۳. نکات برجستهی توسعه: شامل نمونههایی از رشد شرکت از قبیل نکات جالب مالی یا مربوط به بازار است (برای مثال شرکت الف حاشیه سود و سهم بازارش را از زمان تأسیس هر سال به طور مستمر افزایش دادهاست). گرافها و جدولها میتوانند در این بخش مفید باشند.
۴. محصول/خدمات شما: بطور مختصر محصول یا خدماتی که ارائه میدهید را وصف کنید.
۵. اطلاعات مالی: اگر به دنبال جذب سرمایه هستید این قسمت باید شامل هر نوع اطلاعات دربارهی بانک و سرمایهگذاران فعلی شما باشد.
۶. برنامههای آینده را خلاصه کنید: توضیح دهید که میخواهید کسب و کار خود را در آینده به چه سمت و سویی ببرید.
به استثنای بیانیهی ماموریت، همهی اطلاعات موجود در خلاصهی اجرایی باید به شکلی مختصر و مفید و در یک صفحه پوشش داده شوند.
ب- اگر استارتاپ یا کسب و کاری نوپا هستید
اگر به تازگی در حال راهانداختن کسب و کاری جدید هستید، اطلاعات کسب و کار شما به اندازهی یک شرکت جاافتاده نخواهد بود. به جای آن، بر روی تجربه و پیشینهی خود بهعلاوهی تصمیماتی که شما را به سمت شروع این شرکت بهخصوص سوق داده است تمرکز کنید.
نشان دهید که تحلیل بازار را انجام دادهاید. اطلاعاتی دربارهی نیاز یا شکافی در بازار مخاطب خود و اینکه چطور راهحلهای خاص شما میتوانند آن شکاف را پر کنند بگنجانید. خواننده را قانع کنید که میتوانید در بازار مخاطب خود موفق شوید، و سپس به برنامههای آینده بپردازید.
مطالعه نمایید: نمونه خلاصه اجرایی (شرکت مرباسازی شالوت)
دیدگاهتان را بنویسید