انواع مختلف طرح های کسب و کار و کاربرد آن ها

ساختار محتوا و عمق طرح های کسب و کار بستگی به عوامل بسیاری دارد و ما در ابتدا باید هدف خود را از تدوین یک طرح مشخص نماییم. ازجمله عوامل تعیین کننده موارد زیر می باشد:

.

 

  • هدف اصلی طرح
  • مرحله‌ای که کسب و کار در آن به سر می‌برد شروع شرکت ثبت‌شده یا مرحله توزیع سهام
  • نوع کسب و کار یا صنعت
  • وضعیت تأمین مالی
  • اندازه شرکت و غیره

نوع کسب و کار یا صنعت:

اگر مشغول تجارت هستید طرح شما نباید به موضوعاتی مانند فرآیند تولید کارخانه‌ای یا سرمایه‌گذاری در زمینه ماشین‌آلات بپردازد باید بیشترین تأکید را بر به دست آوردن وجوهی برای تأمین مالی گسترش تدارکات و شبکه فروش و تأمین مالی اولیه کالاهایی که با آن‌ها تجارت می‌کنید داشته باشید ترکیب محصولات و خدماتی که باید ارائه شود می‌تواند بر محتوای یک طرح تجاری اثر بگذارد. موضوعات مرتبط با موجودی کالا، انبار و غیره همچنان که ترکیب محصول/خدمت به سمت یک کسب و کار خدماتی پیش می‌رود از اهمیت کمتری برخوردار خواهد شد. به‌هرحال طرح شما باید موضوعات مشخصی مانند توسعه نیروی انسانی و بازاریابی را تحت پوشش قرار دهد.

بنگاه انفرادی:

اگر مالک انفرادی یک کسب و کار کوچک باشید، احتمالاً کل طرح را به‌تنهایی تهیه خواهید کرد. برای یک کسب و کار کوچک، اندازه، پیچیدگی و تلاشی که صرف تهیه طرح می‌شود، باید با محدودیت‌هایی همراه باشد. در این حالت در طرح بیشترین تأکید باید بر خودتان باشد. احتمالاً اطلاعات مالی فردی برای بیان اینکه بخشی از وجوه خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری در کسب و کار اختصاص خواهید داد ضروری باشد. همچنین باید جزئیات لازم مربوط به هرگونه دارایی غیر مالی که قصد دارید در کسب و کار خود به کار برید، ذکر شود.

شرکت فراملی:

طرح کسب و کار یک شرکت فراملی با حجم فروش سالیانه‌ای معادل چندین بیلیون دلار قاعدتاً مسائلی را که یک شرکت متوسط با درآمد سالیانه معادل چند میلیون دلار با آن مواجه است مورد تأکید قرار نمی‌دهد. مسائلی که در طرح اقتصادی شرکت‌های فراملی گنجانده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • راهبردهای ارتقای تصویری جهانی از شرکت
  • گسترش از طریق تملک سایر شرکت‌ها یا از طریق ادغام
  • تجزیه و تحلیل تحولات اقتصادی کلان و سیاست‌های بین‌المللی که احتمال می‌رود بر روی کسب و کار آن شرکت‌ها تأثیر داشته باشد
  • پیش‌بینی روندها و تحولات درازمدت در رفتارهای اجتماعی، جمعیت و مصرف‌کنندگان
  • توسعه محصول در درازمدت پنج تا ده سال یا بیشتر
  • روابط دولت‌ها و سیاست‌های مذاکراتی
حتما بخوانید:   تفاوت طرح کسب و کار با طرح توجیهی، مطالعات فرصت و طرح بازاریابی

موضوعاتی که از اهمیت کمتری نسبت به موارد فوق برخوردارند عبارت‌اند از:

  • فرمول تولید. چنین شرکت‌هایی انواع مختلفی از محصولات را تولید می‌کنند.
  • تاکتیک‌های فروش. این تاکتیک‌ها می‌توانند برحسب قاره‌ها و کشورهای مختلف تغییر کنند.
  • سیاست سازمان نسبت به کارکنان. احتمالاً به‌استثنای مدیریت عالی در کشورهای مختلف و غیره.

طرح کسب و کار بخشی:

طرح کسب و کار یک بخش از یک شرکت بزرگ نسبت به طرح کسب و کار یک شرکت مستقل تفاوت چندانی ندارد. ولی این طرح علاوه بر موضوعات معین مشترک در تمامی طرح‌های کسب و کار تولید، فروش، منابع و غیره باید تمام موضوعات مربوط به هم‌افزایی و همکاری با سایر واحدهای شرکت را نیز تحت پوشش قرار دهد.

آغاز یک کسب و کار (استارتاپ):

اگر هنگام شروع به دلیل نداشتن تجربه قبلی با مشکل خاصی مواجه شدید مهم نیست. در عوض باید بر توانایی خود تأکید نمایید و وانمود کنید که مانند یک فرد موفق عمل می‌کنید. مهم نیست که از طرح خود در تلاش برای به دست آوردن منابع مالی یا متقاعد کردن افرادی برای کار کردن با خود استفاده می‌کنید. شما باید افرادی که طرح شما را می‌خوانند متقاعد کنید که نظر تجاری‌تان یک موفقیت خواهد بود. درواقع توانایی شما در وانمود کردن به موفقیت، جایگزین تجربه‌ای است که وجود ندارد درنتیجه طرح شما باید شامل اطلاعات شخصی تمامی افرادی باشد که در سرمایه‌گذاری اولیه کسب و کار شما دخیل هستند. مشخصاتی مانند شغل قبلی، تجربه، دستاوردهای تجاری و غیره.

علاوه بر این، لازم است صورت حساب سود و زیان و گردش نقدی خود را نیز ارائه کنید. این اسناد نتایج مورد انتظار از فعالیت‌های شما را به‌صورت ارقام و اعداد اعلام می‌دارند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام هزینه‌هایی که قبل از افتتاح کسب و کار خود متقبل می‌شوید نیز در طرح گنجانده شود. درحالی‌که ممکن است مجبور شوید مجموعه‌ای از هزینه‌های منحصر به کسب و کارتان را در طرح بگنجانید، باید به برخی از هزینه‌های عمومی موردنیاز برای شروع به کار نیز توجه شود، ازجمله:

  • دستمزدهای مربوط به شغل‌های حرفه‌ای مانند حقوقدانان و حسابدارها.
  • هزینه‌های قانونی مانند کسب مجوزهای لازم، ثبت شرکت و غیره.
  • سپرده‌هایی برای اجاره مکان.
  • مطالعات مربوط به بازار.

توسعه کسب و کار:

اگر هدف اصلی طرح شما افزایش منابع مالی برای گسترش کسب و کارتان است، باید دو موضوع زیر به‌درستی در طرح گنجانده شود:

  • اینکه بازار برای بخش موردنظر از کسب و کار شما ظرفیت رشد و پذیرش را داشته باشد.
  • اینکه واحد تجاری شما بر اساس سابقه و قدرت رقابت آن، برای به دست آوردن سهمی اساسی از این بازار به‌خوبی موقعیت‌یابی شده باشد.
حتما بخوانید:   بوم ناب (مدل کسب و کار) به سبک اش موریا

تداوم قانونی کسب و کار:

همچنین طرح‌های وجود دارد که در آن‌ها رشد بالا یا سرمایه‌گذاری‌های کلان موردنظر نیست و درنتیجه سروکاری با موضوع افزایش سرمایه نخواهد داشت. در چنین مواردی طرح اقتصادی برای اطلاع‌رسانی یا کسب تأیید از نهادهای تصمیم‌گیرنده و سرمایه‌گذاران فعلی و یا تیم مدیران که طرح را به‌منظور دستیابی به تفاهم مشترک از اهداف خود و تعیین اولویت‌ها و فعالیت‌های آتی می‌نویسند، است. بدیهی است در چنین طرح‌هایی تأکید کمتری بر اثبات پتانسیل بازار برای رشد می‌شود بسیاری از شرکت‌ها هرساله این نوع طرح را تهیه می‌کنند

مرحله تأمین مالی:

چنانچه قبلاً گفته شد یکی از اهداف اولیه تهیه طرح، اطلاع‌رسانی به وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران است. اگر قصد به دست آوردن منابع مالی جدیدی ندارید و صرفاً می‌خواهید به تأمین مالی کنندگان خود اطلاع‌رسانی کنید، نیازی نیست که بر سابقه کسب و کار خود که قبلاً در این زمینه اطلاع‌رسانی شده است تأکید نمایید، بلکه بیشترین تأکید باید بر پیشرفت‌های جدید کسب و کار باشد. ولی اگر قصد مراجعه به وام‌دهندگان یا سرمایه‌گذاران جدیدی به‌اصطلاح دست‌دوم و سوم و یا بازار سهام دارید، طرح باید توضیحات مفصل‌تری راجع به سابقه کسب و کار شما ازجمله بازار محصولات را در برگیرد.

پروژه‌های خاص:

احتمالاً طرح شما نه برای کل کسب و کار بلکه برای یک پروژه سرمایه‌گذاری مانند موارد زیر خواهد بود:

  • افتتاح یک شعبه در یکی از کشورها
  • شروع یک واحد تجاری جدید برای مجموعه‌ای از محصولات یا خدمات جدید

برای چنین طرح‌هایی تنها کافی است اطلاعات عمومی را در مورد کل گروه خود ارائه نمایید. طرح شما باید بر کسب و کار جدید ویژه متمرکز باشد. ولی وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خواهند بود که تصویر گسترده‌تری از سایر روش‌های تأمین مالی شرکت شما برای ارزیابی ریسک‌های مالی داشته باشند. اگر شرکت شما مشکلات مالی داشته باشد قاعدتاً این مسائل نیز باید در طرح منعکس شود.

مطالعه نمایید : اجزای اصلی یک طرح کسب و کار

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *