نمونه ای از یک خلاصه اجرایی (شرکت تولید مربای شالوت)

نمونه ای از یک خلاصه اجرایی (شرکت مرباسازی شالوت)

خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی) آخرین قسمت از یک طرح کسب و کار است که نهایی می شود و اولین قسمتی است که خواننده آن را مطالعه و بررسی می کند. در صورتی که این متن بتواند نظر مخاطب را جلب کند آنگاه وی به خواندن سایر قسمت های طرح می پردازد. خلاصه اجرایی را می توان کلید ورود به مطالعه کامل طرح کسب و کار (بیزینس پلن) دانست.

بنابراین می توان گفت خلاصه اجرایی دروازه ورود سرمایه گذار به طرح کسب و کار می باشد که اگر این دروازه خوب تزئین شده باشد و حس کنجکاوی سرمایه گذار یا شریک تجاری را برانگیزد آنوقت می توان امیدوار بود که وی با شرکت یا استارتاپ ما همکاری نماید. در مقالات قبلی ویژگیهای یک خلاصه اجرایی خوب را برشمردیم و در این مقاله نمونه‌ی یک خلاصه اجرایی برای یک یک شرکت مرباسازی را آورده ایم که می تواند الگوی مناسبی برای این بخش از طرح کسب و کار (بیزینس پلن) باشد.

متن به شرح زیر می باشد:

خلاصه اجرایی شرکت مرباسازی شالوت

طرح حاضر با توجه به توسعه و گسترش مورد نظر شرکت تهیه شده است هدف آن دوگانه است و به عنوان مبنایی برای گسترش همکاری‌ها با یک شریک تجاری جدید در اروپا و تقاضای وام بانکی برای تامین مالی و سرمایه گذاری های مورد نظر در آینده تهیه شده است.

این خلاصه نکات مهم طرح را بیان می‌کند. شرکت شالوت در زمینه تولید و بازاریابی انواع مربا و مارمالاد تخصص دارد که اصلی‌ترین تولید آن شیشه های مربای ۲۵۰ گرمی از میوه‌های فرآوری‌شده منطقه است، میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، انجیر، انبه، زردآلو و غیره. شرکت در شهرکی به نام امیریه واقع شده است. این شرکت در حاشیه غربی تالاب انزلی و حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر رشت در مسیر جاده جنگلی به فومن قرار دارد. تاسیسات متشکل از چهار ساختمان متصل به هم در زمینی به مساحت ۲ هکتار متعلق به شرکت شالوت بنا شده است. تاسیسات مذکور شامل امکانات زیر می‌باشند:

  • یک انبار سرد کننده به مساحت ۴ هزار متر مربع
  • خطوط فرآوری میوه (سورتینگ، پوست کنی، شستشو، خشک کننده ها، پر کردن)
  • ساختمان انبار اصلی برای نگهداری ظرف های مربا، شکر و محصول نهایی
  • دفاتر و غیره
حتما بخوانید:   تفاوت طرح کسب و کار با طرح توجیهی، مطالعات فرصت و طرح بازاریابی

شرکت ۲۲۰ کارمند تمام وقت و ۱۸۰ کارمند پاره وقت فصلی دارد. رسالت شرکت ایجاد ارزش افزوده برای میوه های منطقه از طریق تولید مربا و مارمالاد های با کیفیت عالی و فروش آنها در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت رقابتی است.

آقای علی اصلانی شرکت شالوت را در سال ۱۹۷۴ ایجاد کرد. او به همراه همسر و سه تن از اقوام خود با تولید مربای پرتقال کسب و کار خود را شروع کرد، میوه ها از مزارع اطراف خریداری می شد، وی محصول را در ظروف ۵ و ۱۰ کیلویی به شیرینی فروشی ها و هتل ها در رشت تحویل می‌داد. بعد از بازنشسته شدن او در سال ۱۳۹۰ دخترش فاطمه اصلانی و پسرش احمد اصلانی امور شرکت را در دست گرفتند.

امروزه شالوت یک شرکت سهامی با سرمایه ۵ میلیارد تومان است. فاطمه و احمد هر کدام ۵۰ درصد سهام را در اختیار دارند. آنها به طور اشتراکی مسئولیت مدیریت اجرایی شرکت را برعهده دارند، فاطمه بر امور مالی اداری و فروش/بازاریابی نظارت دارد و احمد مسئول توسعه محصول و تولید است.

حدود دو سوم تولید شرکت در بازار ایران و از طریق ۵ مجموعه از فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی توزیع می شود و یک سوم باقی مانده به کشورهای عربی اطراف به ویژه قطر، کویت و عمان صادر می شود. برای هر یک از این کشورها شرکت یک توافقنامه انحصاری با یک توزیع کننده انحصاری دارد.

کل فروش سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان بود. درآمدها در سه سال گذشته رشدی معادل ۲۵ درصد در سال داشته است که عمدتاً به دلیل به دست آوردن سهم بازار از دست رقبا به واسطه تحویل سریع کالا و کیفیت بهتر بوده است. حاشیه سود خالص در سه سال گذشته به ترتیب ۹و ۵ و ۱۰ درصد بود. شرکت هم اکنون ۱۰ درصد بازار ایران را که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود در اختیار دارد. کل صادرات در کشور های مذکور به سختی به ۹۰ میلیارد تومان می رسد و سهم شرکت شالوت از آن به طور میانگین ۶ تا ۷ درصد است.

حتما بخوانید:   نیازها و منابع اطلاعاتی برای تدوین طرح کسب و کار

تازه ترین موفقیت عمده شرکت انعقاد توافقنامه با شرکت مواد غذایی دلیشیای هلند است که در زمینه فروش محصولات غذایی به هتل ها و رستوران ها در اتحادیه اروپا تخصص دارد. به موجب این موافقت نامه، شالوت مرباهای یک نفره ۳۰ گرمی تحت نام و طبق سفارش شرکت دلیشیا تولید خواهد کرد. همچنین به شرکت دلیشیا اجازه داده شد تا در صورت تمایل ۲۰ درصد سهام شالوت را بخرد. تصمیم نهایی در این زمینه ظرف دو سال آینده اتخاذ خواهد شد.

انتظار می‌رود این همکاری سبب رشد قابل ملاحظه درآمدها و سوددهی شرکت شود. پیش‌بینی‌های مالی نشان دهنده‌ی رشد بازار ۳۰ درصدی شرکت در سه سال آینده می‌باشد. انتظار می‌رود سود خالص به تدریج رشد کرده و به ۱۵ درصد تا پایان سال چهارم برسد، با این حال لازمه ارائه همکاری جدید سرمایه‌گذاری‌های زیر است:

  • ایجاد خط تولید جدید مطابق با استانداردهای کیفیت و شرایط شرکت دلیشیا (عمدتاً خشک کن ها، کنستانتره سازها و تجهیزات پر کننده و بسته بندی)
  • افزایش ظرفیت انبارهای سردکننده موجود به میزان ۲ هزار متر مربع دیگر

میزان سرمایه‌گذاری که در سه ماهه اول سال آینده انجام خواهد گرفت نیم میلیون یورو به علاوه پنج میلیارد تومان برآورد می‌شود. شرکت دلیشیا توافق کرده است که وامی معادل نیم میلیون یورو در اختیار شالوت بگذارد. مالکان شرکت شالوت آمادگی دارند تا وامی معادل دو میلیارد تومان از طریق سهامداران اعطا کنند، در نتیجه میزان نیاز مالی که باید از خارج تامین شود یک میلیون یورو است.

بازپرداخت وام خارجی می تواند به صورت دو قسط انجام شود، نیمی از آن یک سال بعد از دریافت وام و نیمی دیگر دو سال بعد از پرداخت وام. نرخ بهره پیش‌بینی‌شده ۸ درصد برای وام خارجی (یورو) و ۱۲ درصد برای وام داخلی است. دارایی‌های شرکت مسدود نیست و فعلا هیچگونه بدهی ندارد. دارایی های ثابت شالوت با ارزشی حدود ۱۲ میلیارد تومان شامل زمین، ساختمان‌ها و تجهیزات به عنوان وثیقه وام پیشنهاد گردیده است.

 

مطالعه فرمایید : خلاصه اجرایی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

 

 

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *