نیازها و منابع اطلاعاتی برای تدوین طرح کسب و کار

برای تدوین طرح کسب و کار ( بیزینس پلن ) ما به یکسری نیازهای اطلاعاتی پایه در حوزه های مختلف داریم که باید از منابع اطلاعاتی معتبر آنها را جمع آوری نماییم.

سه حوزه اصلی اطلاعاتی شامل اطلاعات بازار، اطلاعات مالی و اطلاعات عملیاتی/اجرایی کسب و کار است. در ادامه به تفصیل هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

۱- اطلاعات بازار

در ابتدا کارآفرین لازم است که نوع بازار را تعیین نماید. برای مثال این محصول را بیشتر زنان می‌خرند یا مردان؟  افراد پردرآمد یا کم درامد؟ تحصیل‌کرده یا بی‌سواد؟

بازار هدف مناسب و تائید شده باعث می‌شود که پیش‌بینی حجم بازار و اهداف متعاقب برای فعالیت کارآفرینانه جدید طرح‌ریزی شود.

برای مثال: کارآفرینی وسیله کمک‌آموزشی بی‌نظیری برای دانش آموزان دبیرستانی تهیه‌ کرده است. این محصول برای کاربر این امکان را فراهم می‌کند تا در خانه، ماشین یا مترو بتواند دروس خود را مرور کند.  در این محصول آزمون‌های سطح‌بندی شده‌ی هدف‌دار منظور شده است که با این شرایط می‌تواند از بازار مناسبی برخوردار شود. مشتریان آن دانش‌آموزان مشتاقی هستند که به نمرات عالی فکر می‌کنند. برای ارزیابی توان بالقوه بازار، منابع اطلاعاتی کارآفرین باید همکاران تجاری، گزارش‌های دولتی، اینترنت و تحقیقات منتشرشده باشد.  در بعضی موارد این اطلاعات تقریباً در دسترس هستند.

در این مثال کارآفرین باید بتواند میزان بازار فروش را از اطلاعات جنبی تخمین بزند. مجلات و گروه‌های آموزشی، اطلاعات مربوط به بازار دانش آموزان دبیرستانی را در منطقه جغرافیایی فراهم می‌کنند. اطلاعات گرفته‌شده از فروشگاه‌های لوازم کمک‌آموزشی یا فروشندگان حرفه‌ای که توزیع‌کننده لوازم کمک‌آموزشی هستند نیز بسیار مفید خواهند بود. ارتباط با تعدادی از معلمان برای مشورت درباره وسایل کمک‌آموزشی، بینش‌های ارزشمندی برای طرح کسب‌ و کار فراهم می‌کند. ازاین‌رو کارآفرین باید توانایی تعیین تقریبی گنجایش بازار را داشته باشد.

 

۲- اطلاعات عملیاتی

اطلاعات عملیاتی

در خصوص اطلاعات عملیاتی و تولید، کارآفرین ممکن است به اطلاعات زیر نیاز داشته باشد:

موقعیت:  محل شرکت و دسترسی به مشتریان، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان

عملیات تولید: شامل ماشین‌آلات و دستگاه‌های موردنیاز در فرآیند تولید

مواد اولیه:  مواد خام موردنیاز و نام تولیدکنندگان،  نشانی‌ها و قیمت‌ها

تجهیزات:  فهرست تجهیزات موردنیاز که باید خرید و یا اجاره شوند

مهارت‌ها:  هر مهارت خاصی که موردنیاز است تعداد کارکنان در هر مهارت،  نرخ حقوق و ارزیابی اینکه این مهارت‌ها کجا و چگونه به کار گرفته می‌شوند.

فضا: کل فضای موردنیاز و اینکه باید خرید یا اجاره کرد.

هزینه‌های جاری:  هر چیزی که در تولید نقش دارد باید منظور شود. ازجمله ابزارها، لوازم ضروری، خدمات رفاهی و دستمزدها

 

۳- اطلاعات مالی

به‌طورکلی سه فضای اطلاعات مالی وجود دارد که برای تدوین طرح کسب و کار و تخمین میزان سوددهی یک کسب و کار لازم هستند.

الف- فروش مورد انتظار و هزینه لازم حداقل در سه سال اول

ب-  جریان نقدینگی در سه سال  اول

ج-  ارقام ترازنامه جاری و ترازنامه در سه سال اول

تعیین میزان فروش و هزینه‌های موردانتظار در ۱۲ ماه اول و سال‌های بعد براساس اطلاعات بازار است. تمامی هزینه‌ها باید مشخص شود.

تخمین جریان نقدینگی، توانایی کارآفرین و فعالیت کارآفرینانه را در تأمین هزینه‌ها در زمان‌های مشخص در سال نشان می‌دهد. پیش‌بینی جریان نقدینگی باید شروع دریافت پول و میزان موردانتظار صورتحساب‌ها و سایر دریافت‌های قابل وصول و نیز تمام پرداخت‌های ماهانه را در کل سال معین کرده باشد.

حتما بخوانید:   انواع مختلف طرح های کسب و کار و کاربرد آن ها

ارقام موجود در ترازنامه‌ی جاری، شرایط مالی فعالیت اقتصادی را در زمان معین فراهم می‌کند. این ارقام، دارایی‌ها، بدهی‌ها و برنامه‌هایی را که صاحبان یا شرکای دیگر تأمین کرده‌اند، تعیین می‌کنند.

منابع اطلاعاتی شما میتواند یک حسابدار یا یک شرکت مشاوره حسابداری باشد. این اطلاعات را می‌توانید از یک حسابدار و با دادن اطلاعات اولیه مالی و استخراج سایر اطلاعات از طریق جداول مالی به دست آورد.

نکاتی در خصوص جمع‌آوری و ارائه اطلاعات

ابتدا از اینجا شروع کنید که اطلاعات لزوماً نباید صحیح باشند، تنها کافی است که خواننده را متقاعد نماید. البته منظور من این نیست که شما مدارک غیرواقعی بسازید بلکه شما نباید دروغ بگوید،  می‌توانید از منابع فراوانی به اطلاعات موردنظر خود را به دست آورید. کافی است آن اطلاعات را به‌گونه‌ای که موردنظر خودتان است تغییر بدهید. برخی از منابع اطلاعاتی که شما می‌توانید اطلاعات موردنظرتان را به دست آورید به ترتیب ای به برحسب درجه اعتبار عبارت‌اند از:

۱- آمارهای دولتی (مندرج در نشریه‌ها و سایت‌های اینترنتی رسمی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی)

۲- گزارش‌های تحقیقاتی بازار (که توسط شما یا افراد مورد اعتماد دیگر جمع‌آوری می‌شوند)

۳- بخش‌های دانشگاهی

۴- انجمن‌ها و اتحادیه‌های بازرگانی

۵-  مطبوعات و سایت‌های بازرگانی

۶- بروشورهای رقبای تجاری

۷- مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای فروشندگان و رقبای تجاری

۸- اینترنت

بهترین منابع اطلاعاتی

در بین منابع ذکرشده، آمار و ارقام دولتی بهترین ابزار برای استخراج قیمت‌ها و حجم بازار می‌باشد. کارمندان اتحادیه‌ها و اصناف و انجمن‌های بازرگانی میز مشاورین خوبی برای شما می‌باشند. آن‌ها اغلب دارای یک سری آمارهای نانوشته هستند که اتفاقاً به‌روز می‌باشند. به‌عنوان‌مثال، اگر آن‌ها می‌گویند که بازار کالایی به‌طور سالانه ۱۰ درصد رشد دارد، شما می‌توانید به نقل از آن‌ها این موضوع را در طرح خود بنویسید.

جراید اقتصادی نیز ازجمله منابع مفید می‌باشند.  شما می‌توانید به روزنامه‌نگاران که غالباً افرادی مطلع و باهوش هستند زنگ بزنید.  آن‌ها می‌توانند شمارا با افراد ذیصلاح دیگری آشنا کنند تا از اطلاعات آن‌ها نیز بهره ببرید.  همچنین ممکن است خود روزنامه‌نگار برای نوشتن یک مقاله اطلاعات زیادی گردآوری کرده باشد و برخی از آن‌ها را در اختیار شما بگذارد.  توصیه می‌کنم با فروشندگان، مشتریان و رقبای خود مصاحبه کنید. البته ازآنچه می‌گویند بااحتیاط استفاده کنید، زیرا ممکن است موثق نباشد،  اگرچه گاهی هم ممکن است سودمند باشند ولی درهرصورت محتاط عمل کنید.

هرگاه برای جمع‌آوری اطلاعات با مردم صحبت می‌کنید، حتماً از آن‌ها بخواهید تا شما را به افراد دیگری که می‌توانند شما را راهنمایی کنند معرفی نمایند.  بدین ترتیب شما می‌توانید اطلاعات مفید و موردنیاز طرحتان را به دست آورید. در پایان از مصاحبه‌شونده در خصوص همکاری، قدردانی و تشکر شود. به‌هرحال ممکن است دوباره نیاز به کمک آن‌ها داشته باشیم.

جستجو در اینترنت میز راحت‌ترین روش به دست آوردن اطلاعات است.  میلیون‌ها صفحه اطلاعات مفید در اینترنت موجود است. از طریق اینترنت می‌توانید به دانشگاه‌ها، انجمن‌های اقتصادی، هیئت‌های دولتی، روزنامه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی و کتابخانه‌ها دسترسی پیدا کنید.  اگرچه این کار وقت‌گیر است، بااین‌حال ارزش انجام آن را دارد.

حتما بخوانید:   5 قالب آماده پاورپوینت ارائه طرح کسب و کار

در جستجوی اینترنتی از موتورهای مختلف کمک بگیرید، هرکدام از آن‌ها می‌توانند اطلاعات شما را در کسری از ثانیه پیدا نمایند.

ایمیل افراد صاحب‌نظر و مطلع را پیدا کنید و برای کسب اطلاعات به آن‌ها ایمیل بزنید و از آن‌ها درخواست اطلاعات کنید و یا از آن‌ها بخواهید افراد مناسبی را به شما معرفی نمایند.  در انجام این کار هرگز تردید به خود راه ندهید. در جداول زیر نام برخی سایت‌های ایرانی و خارجی برای جستجوی اطلاعات آورده شده است.

 

پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های اطلاعاتی در ایران:

مرکز آمار ایران (www.amar.org.ir)

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (www.iccima.ir)

معاونت راهبردی ریاست جمهوری (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی)(www.mporg.ir)

اداره آمار و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت(www.mimt.gov.ir)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(www.mcls.gov.ir)

بانک صنعت و معدن(www.bim.ir)

گمرک ایران(www.irica.gov.ir)

گزارش‌های منتشرشده وضعیت مالی شرکت‌ها در بورس(www.codal.ir)

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران(www.cbi.ir)

بانک اطلاعاتی صنایع ایران، درج آگهی و اطلاعات شرکت‌های صنعتی(www.itsanat.com)

بانک اطلاعات نشریات ایران(www.magiran.com)

سازمان توسعه تجارت ایران(www.tpo.ir)

وب‌سایت اطلاع‌رسانی ایران ۱۱۸(www.iran118.org)

بازار فلزات گران‌قیمت دنیا و ایران(www.eranico.com)

بانک اطلاعات اصناف و مشاغل ایران(www.senf.ir) (www.118asnaf.com)

بانک اطلاعات صنعت ایران(www.besi.co)

راهنمای جهانی شرکت‌ها و نیازمندی‌های ایرانی(www.parslists.com)

بانک مناقصات کشور(www.parsnamaddata.com)

اداره کل ثبت شرکت‌ها(www.irsherkat.ssaa.ir)

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران(www.sme.ir) (www.isipo.ir)

پایگاه اطلاع‌رسانی فلزات(www.felezat.com)

پایگاه اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌ها، صنایع و تجارت ایران(www.parstradeshow.com)

پایگاه ایرانی نخبگان صنعت ساخت‌وساز (www.irnest.ir)

پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی معدن و توسعه(www.news.imidro.org)

خانه صنعت‌کاران  ایران(www.sanatkaran.ir)

وب‌سایت ارائه‌دهنده خدمات آموزشی، مشاوره و تحقیقات بازاریابی(www.ibazaryabi.ir)

اطلاعات مشاغل ایران، مناسب جهت تولیدی‌ها و شرکت‌های پخش و مسافران ایران‌گرد(www.eresaneh.ir)

بانک اطلاعات صنایع و مشاغل و نیازمندی‌های کشور(www.ypm.ir)

بانک اطلاعات بیش از  ۵۰۰۰ شرکت ایرانی به همراه بیش از  ۶۰۰۰ عنوان محصول آن‌ها(www.iranyellowpages.net)

راهنمایی بازرگانی جهان و ایران(www.kishtpc.com)

مرکز تجارت بازیافت مواد و ضایعات ایران(www.iranbazyaft.com)

مرجع نیازمندی‌های علمی تخصصی صنایع در قالب گروه‌های هفتگانه صنعتی(www.iranmachinery.com)

 

پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های بین‌المللی:

سازمان ملل متحد(www.un.org)

بانک جهانی(www.worldbank.org)

صندوق بین‌المللی پول(www.imf.org)

داده‌های مربوط به جمعیت کشورها(www.prb.org)

سایت آمار و نفوس ۲۲۷ کشور جهان(www.census.com)

اطلاعات مربوط به روندها، اطلاعات جمعیت شناختی و سایر آمارها(www.clickz.com)

آمار مربوط به اتحادیه اروپا(www.ec.europa.eu)

داده‌های بین‌المللی،  سازمان همکاری اقتصاد و توسعه(www.oecd.org)

منابع اطلاعاتی در مورد تأمین‌کنندگان و فروشندگان(www.kompass.com)

منبع اطلاعات مالی(www.ft.com)

اطلاعات مربوط به روند صنایع(www.business-week-global.co.uk)

منبع اطلاعات تحقیقات بازار، جمعیت شناختی، اطلاعات مالی و گزارش‌های صنایع(www.lexisnexis.co.uk)

منبع اطلاعاتی روند صنایع(www.hoovers.com)

اطلاعات مربوط به صنایع فناورمحور(www.jupiterresearch.com) (www.gartner.com)

منابع دسترسی به مجلات و ژورنال‌ها(www.proquest.com) (www.factiva.com)

ژورنال وال‌استریت برای دسترسی به اطلاعات مالی(www.wsj.com)

منبع اطلاعات مالی(www.bloomberg.com)

اتاق بازرگانی بین‌المللی(www.iccwbo.org)

مرکز اطلاعات تجاری بین‌المللی(www.intracen.org)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *